Sunday 15 May 2011

Dear Teacher :)

Alhamdulillah.


Tadika.

"Siapa yang buang sayur bawah meja nie?"

Aku buat-buat tak tahu padahal satu kelas tahu aku tak makan sayur. Takut nak tinggalkan dalam pinggan itu sebab malu kawan-kawan lain pinggan semua licin plus cikgu ugut siapa tak habis siap!




Primary school.

"Matematik ini simple. Kalau ada yang tak tahu, awak boleh rujuk Intan, LAILA, etc.."

Cikgu Matematik darjah tiga aku agak kecewa bila percent markah ujian Matematik jatuh.



"Laila? Cikgu tak sangka awak pun terlibat sama!"

Aku bolehlah dikatakan favourite student (ngahaha) bagi beberapa cikgu dan salah daripada mereka terkejut yang aku terlibat sama dalam kes memonteng perbarisan lepas recess time. -_-"


"Pemain terbaik cikgu bagi kepada Laila"

"Cikgu-cikgu nak lantik Laila sebagai kapten dalam pasukan ini (bola baling)"

Tatkala aku aktif dalam bersukan. Olahraga, bola tampar, bola baling, bola jaring. You name it. Tapi sekarang, bak kata fazri "tengok perutlah!"



"Walaupun Laila bukan highest mark, tapi cara persembahan karangan Lailalah yang paling cikgu suka!"

Kata-kata cikgu kesayangan Bahasa Melayu buatkan aku menitiskan air mata. Ala-ala kira persembahan terbaiklah.




Secondary school.

"anak akak dengan tiga orang lagi kawan dia yang duduk kat hujung pintu tuelah yang paling bising. 24jam asyik nak bercakap je!"

Waktu sesi hari terbuka.



"Laila, cakap kuat-kuat sikit berapa markah maths paper 2 awak."

"Haa.. Bagus Laila! Tak macam awak semua."

sewaktu exam pertengahan 1 dimana maths aku palinh highest. Ehem ehem.



"Kamu prefect, come here! Kenapa tak greet principal?"

Cikgu bajet handsome pakai Harrier parking tengah-tengah laman sekolah tah apa-apa nak point aku tak bagi salam kat principal. Bodoh. Padahal dia tengah kusyuk berborak dengan principal tue. Kaki bodek. Masa ini memang kaw-kaw dia sound aku, padahal apa je isu dia? Aku apalagi ke toiletlah aku, menangis sepuas-puasnya. Start hari itu memang aku anti gila dengan dia. Aku tak kisah kutuk dia sebab dia TAK PERNAH mengajar aku! So takde ilmu atau jasa yang dia curahkan. Harap maaf.



"Amboi Laila, duduk elok-elok sikit!"

Cikgu disiplin favourite aku wow handsome. Okay, dah kahwin terus hati merana. Cikgu tegur cara duduk aku - bersila atas kerusi. Dan dan aku tarik kerusi duduk depan and depan aku memang takde meja so dia boleh nampak cara aku duduk. Bayangkan, bersila, bersandar dan peluk badan dengan muka tak bersalahnya. Apa kau ingat tengah tonton astro first?


------


Itu dia sedikit sebanyak apa yang aku ingat zaman persekolahan aku. Banyak memori. Dari zaman kau tak tahu apa-apa, baru kenal bubur nasi. Pernah disayangi oleh cikgu, dihentam, dipukul ditapak tangan (amboi, manja cikgu selvam aku ni), bagi homework tak hagak, tapi kadang-kadang je siap. Dan sebagainyalah.



So malas nak cerita panjang-panjang. Esok 16 May, yes hari guru. Jadi, jom penuhkan inbox cikgu, bekas cikgu atau apa sahaja yang sewaktu dengannya. Hargai segala jasa dan pengorbanan yang telah mereka lakukan. Priceless baby, priceless.



Happy Teacher's Day to the teachers all around the world.



Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: