Friday 10 February 2012

Customer is always right, huh?

Salam.

Alhamdulillah.


Bila baca berita dan melihat sendiri video kes KFC baru-baru ni, ianya mengimbau pengalaman aku selama tiga bulan semasa setia berkhidmat di Nando's sebagai service crew. Ah, memori semua tu. Woi Mat, kalau kau baca ni Apiz kawan baik kau dah kahwin, in case kalau kau tak tahulah. Hihi. :D


Aku boleh letakkan diri aku sebagai seorang customer and also sebagai staff. So, aku maybe boleh faham apa yang berlaku. Ini just pandangan aku.


Macam mana nak mula ye? Finelah, aku letakkan diri aku sebagai seorang customer dulu.


Aku boleh faham and maybe pernah mengalami situasi yang sama macam Danny Ng. Yela siapa tak bengang dah tunggu lebih sejam alih-alih ayam habis. Aku kalau ikutkan 10 minit tunggu pun dah bengang. Tapi aku bukanlah jenis bangsa yang sikit-sikit nak komplen sana-sini. Asal lambat sikit atau stock habis terus nak cari Manager. Finelah, itu hak masing-masing. Hak asasi manusia. Tapi, apa salahnya consider sikit dengan keadaan sekeliling. Aku dah banyak kali dah hadapi situasi stock habis kat mana-mana restaurant. Dah tu, apa boleh buat? Ingat kau Paris Hilton? Selena Gomez? Sah-sahlah dorang tak makan kat KFC. Haha.


Macam pengalaman aku sendiri di KFC. Ada one time tu makan kat KFC Alamanda, aku syak staff tu pekak sikit. Serious. Bukan nak mengata tau. Kami order 6 strawberry float. Mama order and aku tolong repeatkan order tu. Setiap kali kami order dia senyum and angguk. So, aku assume dia fahamlah apa yang kami nak order tu. Alih-alih dia just bagi air strawberry je. Aku dengan Asha dah pandang antara satu sama lain dah. Maybe dia lupa kot. Tapi still dia buat dont know je. Tengok resit yela kot-kot dia punch strawberry float, tapi bagi strawberry je, kami jugak yang rugikan. Staff tu punch 6 strawberry sahaja. Okaylah fine. Aku dah bengang sikit. Dah masuk gear satu ni.


Bila masuk bab ayam pulak. Kami order ayam spicy and selalu kami akan order thigh and paha. Tak nak dada and wings. Aku dah bagitau mama agak kuatlah saja nak bagi dia hint macam "Maa, gtau nak thigh dengan paha je". Dia senyum and angguk. Last-last, dia bagi ayam goreng original. Duhh. Aku memang tak boleh blah sikit dengan original ni. Kulit lembik jee, memang tak berkenan aku. Part ayam pulak bercampuk aduk, dada je yang banyak. Tu aku tak kisah sangat sebab 14 ketul kau nak semua thigh and paha memang tak dapatlahkan. Tapi, aku rasa bengang juga sebab dia takde effort nak cari thigh and main ambik je depan mata. Dah bengang sangat aku ni.


Tapi, tahu tak. Tiap kali aku bengang and pandang muka dia, rasa panas tadi dengan pantas jadi sejuk sebab staff tu sentiasa senyum. Senyummm je. Hati terus jadi sejuk. Aku pun terus blah dari kaunter tu menuju ke meja and "Ma, orang rasa staff tuuuu...", "Pekak?"


Makan jela apa yang ada.


Point aku ialah, staff tu tahu kedudukan dia, so dia gunakan senyuman dia nak psiko customer. Which is good lahkan. Ini tak, senyum tak, muka nak kerek je.


Satu lagi situasi aku. Sem lepas, aku and Ecah sanggup redah hujan pergi Sri Serdang semata-mata nak air float. Hujan lebat tak hengat okay. Sampai-sampai Ecah order dulu. Ayam spicy, takada. No choice, kena makan gak original. Strawberry float, ais-krim pulak takde. Finelah. Pepsi? Pepsi pun takde. Mountain dew? Pun takde. Aku dah tak boleh blah dah. Belum turn aku lagi dah bengang. Semua benda takde, apa yang yang ada? Dahla time tu sibuk senior tengah train junior nak punch order. So agak terkial-kial sikitlah. Kejap-kejap "Kak yang ni macam mana?". Etc. Apa boleh buat? Aku bukan Selena Gomez atau JLo nak demand-demand semua ni. Gila tak bengang kalau semua yang kau order semua dah habis. Baru petang, belum malam lagi.


Makan jela apa yang ada.


Yes, kau boleh komplen. But, tak salahkan komplen in a proper way. Tak payahlah nak terus serang hendap bagai. Siapa yang tak bengang. Si customer manusia, si staff pun manusia. Kau boleh marah, dia pun boleh marah. Maybe kita boleh salahkan tahap professionalism antara kedua-dua pihak. Dua-dua takde tahap professionalism yang tinggi and dua-dua panas baran.


Tapi, customer ada advantage sebab boleh berdiri dibelakang term "Customer is alwyas right".


Bila taip entry ni baru aku sedar, tahap kesabaran aku agak tinggi rupanya. Bersyukur. ;)


*Hirup air coke*


Now, point of view aku sebagai staff pulak. Aku tak pernah kerja di KFC. Tapi, still boleh relate. Pandai-pandailah fikir.


Aku pernah mengalami situasi customer yang kuat komplen. Dan, aku pernah berada dalam keadaan situasi bila stock kedai habis atau hampir habis. Hey, macam inilah hidup. Kau tak boleh assume apa yang kau nak semua kau boleh dapat. Cuba tanya Ratu Elizabeth, selama hidup dia adakah semua yang dia inginkan akan dapat? Cuba tanya aku pulak, eh janganlah. Takut sampai esok tak habis.


Sistem down, stock habis, pinggan basah, fan grill rosak, salah punch, salah ambik order, terblock entrance dengan pasu bunga, salah bagi order ah itu semua boleh buat customer marah and komplen. Aduhh. Ah, hidup itu susah.


Ambik contoh macam kes Danny Ng and KFC ni.


Danny Ng datang outlet KFC 10.15pm, aku tak sure pukul berapa selalunya KFC tutup tapi kalau Nando's time ni kitorang agak busy closing. Pukul 9.45pm dah stop ambil customer. 10.15pm maybe boleh jadi waktu yang relevance untuk stock-stock especially ayam habis. Lagi-lagi dia sendiri mentioned yang time tu still ramai orang. Memang possible ayam tu habis. Ramai kot yang sama birthdate dengan aku time tu, so that's why outlet tu penuh. Okay joke. Hahaha.


Kalau Nando's tiap-tiap pagi supplier akan hantar stock ayam and segala stock yang berkenaan yang mencukupi. Oh, Manager memainkan peranan, lagi-lagi Stock Manager. Dialah yang akan check and order stock daripada supplier. Ye, kadang-kadang Nando's pun akan habis stock ayam tu. Time gaji, atau public holiday customer memang ramai gilaa. Serious. Manager kena pandai ambik action secepat munkin bila stock nak habis, satu advantage Nando's sebab ada rider. So senang nak suruh mana-mana rider pergi ambik stock kat mana-mana outlet yang berdekatan. Selalu outlet Mid Valley yang selalu baik hati bagi pinjam apa-apa stock. Tak kisahlah mana-mana outlet janji ada barang tu. Aku tak tahulah KFC macam mana. Maybe sama je, pinjam meminjam dengan outlet yang berdekatan. Entah. Atau the manager tu sendiri yang tak bertindak. Kita tak tahu. Back up plan itu penting.


Tapi, kalau dah pukul 10.15pm, mana nak cari stock tu? Supplier pun entah-entah dah tidur. Tapi susah sebenarnya nak bagi customer faham. Perlu ke customer faham? Untung ada customer macam aku. :)


Next time boleh order stock lebih daripada biasa. Fine. Tapi, ada jugak some customers yang boleh detect itu ayam semalamlah, bukan ayam freshlah. See. Komplen lagi. So bagaimana? Aku sendiri pernah alami, ada customer wanita melayu bertudung panggil aku "Dik, ni macam ayam yang dah lama je". Bagitahu sikit macam mana nak respond. Bukanlah lama mana pun. Sehari dua je. haha.


Customer macam-macam. Betul kata pepatah, susah nak puaskan hati semua orang. Bukanlah Manager tu boleh predict the exact number of customers yang akan datang untuk sesehari. Stock semalam salah, stock kurang lagilah salah. Dunia-dunia. *Tarik nafas*


Satu lagi pengalaman aku, ada couple Indian datang pukul 9pm something. Order 1/4 chicken. Nak breast piece. Kebetulan, tinggal thigh. Kebetulan juga that day ramai pulak customer request breast. Aku pun mintak maaf politely bagitahu yang ada hanya thigh je. And dia pun "I dont know. Its your problem!" Oh well, customer is always right! -_-" Dah tu nak buat macam mana, dah takde. Last-last dorang blah. Haa, kan senang cerita.


Kalau kerja-kerja part time macam ni, contoh macam KFC ke Nando's ke. Normally akan hire staff macam tu je, bukan mintak high qualification pun. Menda kalau gaji RM5 sejam nak guna degree? Aku pun tak nak. Haha. Maybe ini masalahnya. Lagi-lagi staff yang baru lepas ambik SPM. Terbawak-bawak attitude kat sekolah dulu. Biasalah budak sekolah semua nak berlagak gangster, kan? Masing-masing baru nak up. Mana pernah belajar professionalism semua ni. Kalau ada training pun, selalunya untuk manager je. Aku sendiri selama 3 bulan kerja, tak pernah pulak kena hantar mana-mana training. Pernah sekali Branch Manager datang kat outlet ajar cara nak approach customer ramai-ramai. Time tu jelah. The rest pandai-pandailah kau bawak diri kat tempat kerja tu. Pandai-pandailah fikir. Senior pun kena memainkan peranan ajar apa-apa yang patut. Hehe. :)


Kalau dilihat attitude staff tu, memang tak patutlah pergi kick customer tu. And the customer tu pun tak perlu nak push the staff sangat. Dah takde, nak buat macam mana.


The manager should allert dengan stock ayam and inform awal-awal kat customer yang ayam atau ais-krim dah habis. Kesian dorang beratur satu jam, last-last habis. Serious kalau aku pun marah jugak.


Mana tahu tindak tanduk customer tu yang buatkan staff-staff tu naik hangin jugak. Ah, inilah padahnya kalau biarkan panas baran menguasai diri. Meh aku suggestkan dua-dua pihak pergi belajar dekat tempat Naruto belajar control dia punya Demon Fox tu. Ngehehe.



Ini pandangan aku. Orang ramai pun dah bagi macam-macam pandangan. Dan, aku mengaku aku jadi takut nak makan KFC lagi. Haha. So lepas ni, aku kena order baik-baik kalau tak kena free kick.


Kalau nak redeem voucher, make sure redeem cepat-cepat. And make sure datang awal.


Dan, aku tetap aku. Tak hidup dengan komplen. Tak hidup dengan panas baran.


Kita dah baca cerita daripada pihak Danny Ng. Bila pulak versi cerita dari staff KFC? Tak fair terus jatuhkan macam-macam hukuman untuk satu pihak sahaja.


Oh well..


Customer is always right, after all. -__-'

No comments: