Wednesday 1 February 2012

Celcom telan duit??

Salam.

Alhamdulillah.


Khusus untuk Blackberry user only.

Pernah tak korang semua mengalami kredit korang ditelan hidup-hidup oleh telco korang samada Celcom/Maxis/Digi/sewaktu dengannya? Maksudnya disini ditelan tanpa sebab.


Aku pernah. Memang hangin satu badan. Aku boleh dikatakan seorang yang agak penyabar/heartless/takde perasaan langsung untuk sesuatu perkara (Kahkahkah). Lantak pi lah nak jadi pape pun, ada aku kesah? Haa, lebih kurang macam tulah.


Tapi, bila tiba bab Celcom telan duit aku ni, aku sabar lagi even dah bengang sikit at the first place. Kali kedua, still sabar walaupun badan aku dah berasap sikit, untuk seterusnya telan dan telan, badan aku dah bertukar jadi Nine-tailed demon fox. Kalau sampai RM20 telan, mana tak hanginnya kan?


Salah aku juga, sebab lambat figure out benda ni. Mengadu damba dengan Fazri, then Fazri kata maybe ada kaitan dengan Blackberry aku ni. So, aku google and google.


Aku bukan jenis subscribe Blackberry Internet Service Plan (BIS Plan) ni selalu. Aku akan subscribe bila perlu. Contoh, kalau berada di rumahku syurgaku, aku takkan active kan BIS Plan sebab internet sentiasa depan mata. On je laptop, aku surf jelah kat mana dan bagaimana aku nak surf. Kalau activekan BIS Plan macam membazir jekan. Laptop lagi, handphone lagi. Hish, membazir.


Bila aku outstation (hewhewhew), baru aku on balik BIS Plan aku ni. Contoh dikolej or senang cerita luar rumah. Kenalah jadi pengguna Blackberry yang bijakkan? Menang membeli, alah memakai. Haha. :D


Nak dijadikan cerita, tiap kali aku unsubsribe, kredit aku tetiba je kong. Padahal baru je check ada RM5 or something (Contoh). Itu satu cerita. Kalau tetiba kredit aku tak cukup untuk renew subscription aku untuk next day pulak pun sama cerita dia. Contoh, aku topup yang baru and lupa nak resubscribe BIS Plan, dan sesuka hati makan kredit aku. Apa kau ingat aku topup pakai duit kau ke apa kan?


Okay now, kepada Blackberry users yang malas nak subsribe BIS plan macam aku dan selalu mengalami kredit ditelan secara percuma oleh telco kesayangan kita semua. Tak payah susah hati dah. Meh sini, aku dah jumpa penyelesaiannya.



Go to

Menu - Manage Connection - Mobile Network Options


Data Services -> Off
While Roaming -> Off


As simple as that! =)


So, kalau nak resubscribe BIS Plan, you need to turn Data Services and While Roaming on, okay?


If still ada problem, google lah ye? Google kan bijak, kadang-kadang je kurang pandai.


Thank you!

No comments: